Vrijstellingen Code 95
Wie is vrijgesteld van Code 95?
De vakbekwaamheid (basiskwalificatie en nascholing) is niet van toepassing voor bestuurders van:
1. Voertuigen met een toegelaten maximumsnelheid ≤ 45 km/u.
2. Voertuigen in gebruik bij of onder controle van:
- de strijdkrachten
- de civiele bescherming,
- de brandweer,
- diensten voor handhaving van de openbare orde,
- medische noodvervoersdiensten,
mits het vervoer noodzakelijk is voor de opdrachten van die diensten.
3. Voertuigen die op de weg worden getest in het kader van:
- technische verbeteringen,
- reparatie of onderhoud,
- nieuwe of omgebouwde voertuigen die nog niet in het verkeer zijn gebracht.
4. Voertuigen waarvoor een D of D1-rijbewijs vereist is én:
die zonder passagiers worden bestuurd door onderhoudspersoneel naar of van een onderhoudscentrum, gelegen in de omgeving van de dichtstbijzijnde onderhoudsbasis van de vervoerder, als het rijden met het voertuig niet de voornaamste activiteit van de bestuurder is.
5. Voertuigen die worden gebruikt bij noodsituaties of reddingsoperaties, inclusief:
- niet-commercieel vervoer van humanitaire hulp.
6. Voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel vervoer van personen of goederen.
7. Voertuigen die worden gebruikt voor het vervoer van materiaal, apparatuur of machines die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft, op voorwaarde dat:
- het vervoer niet de hoofdactiviteit van de bestuurder is.
8. Voertuigen gebruikt door landbouw-, tuinbouw-, bosbouw-, veeteelt- of visserijbedrijven
voor het vervoer van goederen in het kader van hun eigen bedrijvigheid, behalve wanneer:
- het besturen van het voertuig de hoofdactiviteit van de bestuurder is,
- of wanneer er wordt gereden over een afstand > 50 km vanaf de bedrijfsbasis van de onderneming die het voertuig bezit, huurt of leaset.
Wat betekent “hoofdactiviteit” voor Code 95?
In Vlaanderen hanteert AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) de praktijkregel:
Rijden is een hoofdactiviteit zodra de bestuurder meer dan 30% van zijn werktijd (gemiddeld per maand) aan het besturen van het voertuig besteedt.
≤ 30% van de werktijd rijden → rijden is géén hoofdactiviteit → vrijstelling mogelijk
> 30% van de werktijd rijden → rijden is hoofdactiviteit → Code 95 verplicht
Dit percentage komt niet uit de richtlijn zelf, maar is een inspectierichtlijn die effectief wordt toegepast bij controles.
Praktische voorbeelden:
Vrijstelling van toepassing:
- Een technieker die 1,5 uur per dag rijdt en 6+ uur uitvoerend werk doet
- Een operator die materiaal vervoert naar een werf en daar de rest van de dag werkt
- Een installateur die occasioneel ritten doet met het bedrijfsvoertuig
Vrijstelling niet van toepassing:
- Iemand die structureel meerdere ritten per dag uitvoert
- Een bestuurder die > 30% van zijn maandelijkse werktijd rijdt
- Chauffeurs voor wie vervoer feitelijk een kernonderdeel van de job is
Wil je zeker weten of een vrijstelling op jouw organisatie
van toepassing is?
De interpretatie hangt vaak af van:
-
het takenpakket van de werknemer
-
de verhouding tussen rijtijd en werktijd
-
de aard van het materiaal of gereedschap
-
commerciële versus niet-commerciële activiteit
Twijfel je?
Ik help bedrijven dagelijks met correcte interpretatie, beleidsadvies en auditvoorbereiding.
Neem contact op via info@dadvies.be of bel 0496 40 48 92 voor direct advies.
D’ Advies BV – erkend door AWV, FOD en OVAM.
Praktisch. Belgisch. Doeltreffend.