Wanneer is een ADR-Veiligheidsadviseur Verplicht?

Een duidelijk overzicht voor bedrijven die werken met gevaarlijke goederen.

 

Elk bedrijf dat gevaarlijke goederen verzendt, vervoert, laadt, lost, verpakt of ermee werkt, krijgt te maken met verplichtingen uit het ADR (Europees akkoord voor het internationale vervoer van gevaarlijke goederen over de weg).

Eén van die verplichtingen is de aanstelling van een ADR-veiligheidsadviseur.
Maar wanneer is dat nu precies verplicht – en wanneer niet?

Onderstaande gids geeft een duidelijk, juridisch onderbouwd overzicht op basis van:

  • ADR 1.8.3

  • Koninklijk Besluit van 5 juli 2006 (Belgische omzetting)

  • Aanvullende richtlijnen van FOD Mobiliteit

 

1. Wanneer is een ADR-veiligheidsadviseur wettelijk verplicht?

Een veiligheidsadviseur is verplicht voor elke onderneming die betrokken is bij het vervoer van gevaarlijke goederenén die één of meer van onderstaande activiteiten uitvoert:

1.1. Verzenders van gevaarlijke goederen

Elk bedrijf dat gevaarlijke goederen officieel op de markt zet voor vervoer, moet een veiligheidsadviseur hebben.
Dit is één van de meest voorkomende verplichtingen en wordt vaak onderschat.

1.2. Vervoerders (intern of extern)

Elke onderneming die gevaarlijke goederen over de weg vervoert (ook eigen vervoer) valt onder de verplichting.

1.3. Verpakkers, beladers en vullers (fillers)

De verplichting geldt eveneens voor bedrijven die:

- gevaarlijke goederen verpakken volgens ADR
- een voertuig laden met gevaarlijke goederen
- tanks of tankcontainers vullen

1.4. Lossers (unloaders)

Bedrijven die betrokken zijn bij het lossen van gevaarlijke goederen, inclusief tanklossingen, moeten ook een veiligheidsadviseur hebben.

1.5. Exploitanten van tankcontainers, MEGC’s en voertuigen voor gevaarlijke goederen

Wanneer een onderneming dergelijke eenheden exploiteert of gebruikt, is een veiligheidsadviseur verplicht.

Kortom: Als jouw bedrijf betrokken is bij eender welke ADR-gerelateerde handeling (verzenden, vervoeren, laden, lossen, verpakken, vullen, exploiteren), is een veiligheidsadviseur verplicht.

2. Uitzonderingen: wanneer is een veiligheidsadviseur niet verplicht?

 

Volgens ADR 1.8.3.2 zijn er specifieke gevallen waarin de verplichting vervalt.

2.1. Vrijstellingen onder ADR 1.1.3 (hoeveelheidsgrenzen)

Indien het bedrijf uitsluitend gevaarlijke goederen vervoert onder één van de volgende vrijstellingen:

- Beperkte hoeveelheden (LQ / Limited Quantities)
- Gereglementeerde hoeveelheden (EQ / Excepted Quantities)
- Kleine hoeveelheden per transporteenheid volgens 1.1.3.6 (1000-punten)
- Vrijstellingen voor hulpmiddelen van het bedrijf zelf (brandstoffen, werkmateriaal)

Belangrijk: Zodra één enkel transport niet onder deze vrijstellingen valt, is een veiligheidsadviseur wél verplicht.

2.2. Bedrijven die slechts uitzonderlijk of incidenteel een kleine ADR-handelingen verrichten

Volgens de Belgische interpretatie (FOD Mobiliteit) geldt een uitzondering voor:

Ondernemingen die slechts zeer occasioneel en in kleine hoeveelheden ADR-goederen verzenden of ontvangen, en waarbij het risico minimaal is.

Deze uitzondering is strikt en moet objectief aantoonbaar zijn.

2.3. Bedrijven die enkel met vrijgestelde producten werken

Bijvoorbeeld:

- batterijen onder specifieke vrijstellingen
- gevaarlijke goederen onder “niet onderworpen” bepalingen
- bepaalde landbouwproducten

3. Wat betekent deze verplichting in de praktijk?

 

3.1. Aanstelling van een erkend Veiligheidsadviseur (SGS/ADR-certificaat)

Bedrijven moeten een gecertificeerd adviseur aanwijzen, intern of extern.

3.2. Jaarlijks ADR-rapport

De veiligheidsadviseur moet jaarlijks een wettelijk verslag opstellen over:

- risico’s
- incidenten
- werking van procedures
- aanbevelingen voor verbetering

3.3. Opleiding van personeel

Elke werknemer betrokken bij ADR-handelingen moet een opleiding hebben die aantoonbaar is.

3.4. Analyse van incidenten

Elke (quasi-)ongeval of regelgevingsinbreuk moet door de veiligheidsadviseur onderzocht worden.

3.5. Implementatie van procedures

Bedrijven moeten werken volgens correcte ADR-procedures: etikettering, verpakkingen, documenten, laad-lossingsinstructies, enz.

 

4. Waarom de meeste bedrijven tóch een veiligheidsadviseur nodig hebben

 

Veel organisaties onderschatten hun betrokkenheid bij gevaarlijke goederen:

- ze laden of lossen ADR zonder dat ze het zelf weten
- ze verzenden goederen waarvan ze niet bewust zijn dat het “gevaarlijk” is
- ze werken met aerosols, brandstoffen, chemicaliën, accu’s, gasflessen

In 70% van de bedrijven, blijkt op basis van één activiteit de verplichting toch van toepassing.

5. Voorbeelden van bedrijven waar een ADR-veiligheidsadviseur verplicht is

 

  • Productiebedrijven met chemicaliën of aerosols

  • Transportbedrijven die ADR vervoeren

  • Bouwbedrijven met gasflessen, brandstoffen of gevaarlijke producten

  • Webshops die aerosols, parfums of batterijen verzenden

  • Installatiebedrijven die tanken vullen of leegmaken

  • Logistieke magazijnen die ADR-goederen laden of lossen

  • Garages en werkplaatsen met ontvlambare producten

  • Afvalverwerkende bedrijven

 

 

6. Conclusie: is een ADR-veiligheidsadviseur verplicht voor jouw bedrijf?


Een veiligheidsadviseur is verplicht zodra jouw bedrijf enige rol speelt binnen ADR-goederen.

Ben je niet zeker?
Dan is een ADR-verplichtingenscan de enige juiste oplossing.
Binnen 30 minuten weet je exact:

- of jouw bedrijf verplicht is
- welke risico’s en tekortkomingen er zijn
- welke boetes vermeden kunnen worden
- welke taken de veiligheidsadviseur moet opnemen

 

Wil je zekerheid?

 

Neem contact op voor een vrijblijvende ADR-scan op maat.

info@dadvies.be  -  0496 40 48 92

 

David Punie – Dangerous Goods Safety Advisor (DGSA / ADR-Adviseur)
Begeleiding die wetgeving correct vertaalt naar dagelijkse praktijk.