Wat 15 euro had kunnen voorkomen

 

Ze bellen meestal pas als het fout gelopen is. 5000 kilo verschoven in een bocht. Chauffeur oké, gelukkig. Maar de lading? Kapot. De klant kwaad. Vrachtwagen aan de kant. Alles ligt stil. En het kost geld. Veel geld.

En dan komt de vraag: “Wie had dat moeten zien?”

De chauffeur? De verlader? De planner? De verpakker?

Iedereen heeft iets gedaan. Maar niemand heeft gekeken naar het geheel. Geen dubbelcheck. Geen overleg. Iedereen ging ervan uit dat het wel in orde was.

En niemand die één minuut stilstond om gewoon te vragen: “Is dit echt goed zo?”

Ik zie dat overal.

  • Te weinig zekering

  • Een verpakking die “altijd zo” gebeurt

  • Afspraken die nergens staan

  • En checklists? Die zijn er meestal gewoon niet

Niet door onwil. Maar door snelheid. Gewoonte. Routine.

Iedereen doet z’n job, maar wat daartussen gebeurt? Daar kijkt niemand naar.

Ladingzekering is geen technisch probleem. Het is een ketenprobleem. En als niemand zich eigenaar voelt, dan gaat het fout. Niet als — maar wanneer.

En wat ik nóg vaker zie?

Schade die gewoon meegerekend wordt. Productverlies dat standaard “in de kostprijs zit”. Alsof dat normaal is. Alsof dat géén verlies is.

Maar verlies dat je meerekent, is verlies dat je aanvaardt. En dus ook winst die je nooit zal maken.

En het strafste van al?

De oplossing is vaak simpel.

Soms gaat het om een kwartier overleg. Een verankeringspunt op de juiste plek. Of gewoon duidelijke afspraken over wie wat controleert.

Dat soort ingrepen kosten bijna niets. Maar ze verlagen je schadecijfers, beperken je stilstand en halen onzichtbare verliezen uit je proces.

Je marge stijgt — zonder dat je meer mensen nodig hebt, zonder extra kilometers, zonder zwaar te investeren.

Meer grip. Minder verlies. Meer rendement. Met wat je vandaag al hebt.

Ik noem dat een Strategisch Kostenbesparend Gesprek.

Geen rapport. Geen theorie. Gewoon samen kijken naar jullie praktijk en waar je winst laat liggen zonder het te beseffen.

Wil je dat? Dan nodig ik je uit. Reageer. Stuur me iets. En we spreken af vóór het fout loopt. Niet erna.

Want die ene minuut extra? Die kost niks. Maar als je ze niet neemt… kan ze je veel kosten.

Over David Punie – Lashing & Securing Advisor

Ik ben David Punie, onafhankelijk adviseur en oprichter van D’ Advies BV. Ik help bedrijven hun beladingsproces te optimaliseren — van de werkvloer tot het beleid. Geen standaardverhaal, maar advies op maat dat schade voorkomt, processen versterkt en rendement verhoogt.

Met strategisch advies, praktijkgerichte opleidingen en een scherpe blik op risico’s en rolverdeling breng ik helderheid in complexe ketens. Want wie vandaag geen eigenaarschap neemt, betaalt morgen de prijs.