Wat 15 euro had kunnen voorkomen

Een foto zegt genoeg: een metaalconstructie, scheef weggezakt op de oplegger. Geen info over massa of zwaartepunt. Geen verankeringsmogelijkheid. Geen controle. Wel risico.
Tijdens een controle langs de weg werd het transport stilgelegd. De chauffeur bleef wachten. De klant kreeg zijn levering niet. Een mobiele kraan kwam ter plaatse. Overlading, nieuwe planning, extra kosten.
Totaalkost: + €6.000. Geen boete. Geen ongeval. Maar wel verlies.
En toch is er niemand die zich écht verantwoordelijk voelt.
We kijken nog altijd te vaak naar de chauffeur. Alsof die in een paar minuten moet oplossen wat in de keten daarvoor al fout liep.
Maar volgens de wetgeving – in Vlaanderen (artikel 45bis KB 01/12/1975), Brussel én Wallonië – ligt de verantwoordelijkheid expliciet ook bij de verlader, verpakker, verzender, vervoerder én chauffeur.
Wat niet met zoveel woorden in de wet staat, maar in de praktijk wél bepalend is: de rol van de constructeur. Als er geen houvast is, geen duidelijke bevestigingspunten, of als een machine zich moeilijk laat zekeren door vorm of afwerking, dan kunnen de andere partijen hun taak onmogelijk correct uitvoeren.
Een voertuig of lading die zich niet laat verankeren, laat zich ook niet veilig vervoeren.
Toch zie ik het steeds vaker fout lopen:
- Kartonnen of plastieken pallets, gekozen uit ecologische overwegingen, maar zonder voldoende grip of sterkte
- Verankeringspunten die onzichtbaar weggewerkt zijn, omdat het design voorrang krijgt op functionaliteit
- Geen informatie over gewicht, zwaartepunt of stapelbaarheid, “want het is toch altijd hetzelfde”
Dat lijkt efficiëntie. Tot het fout loopt. En dan wordt het verlies zichtbaar.
Want ladingzekering draait niet om boetes. Het draait om schade, retourritten, tijdverlies, frustratie en herplanning. Het draait om betrouwbaarheid. Om vertrouwen. Om winst.
Wie schade voorkomt, verhoogt zijn marge. Niet spectaculair. Wel rit na rit, levering na levering.
Je moet ladingzekering niet 'regelen op het moment zelf'. Je moet ze ontwerpen, organiseren, aansturen en opvolgen. Door élke partij in de keten – vóór het transport vertrekt.
Herken je dit scenario? Twijfel je of elke partij in jouw keten haar rol correct opneemt?
Vraag dan gratis mijn Quick Check – checklist voor veilig en schadevrij transport aan. Een praktische tool die snel blootlegt waar risico’s, schade en verlies ontstaan – nog vóór het transport vertrekt.
Stuur me een bericht, en ontdek waar schade stopt en marge begint.
Over de auteur
David Punie – Lashing & Securing Advisor Oprichter van D’ Advies BV
Ik help bedrijven om ladingen correct en efficiënt te zekeren – afgestemd op hun mensen, processen en realiteit. Geen theorie, maar advies dat werkt op de vloer. Wie zijn risico’s beheerst, verlaagt de schade én verhoogt het rendement – rit na rit, jaar na jaar.
Eerder schreef ik onder meer: “Elke schade heeft een oorzaak”, “Wat 15 euro had kunnen voorkomen” en “Wat schade onderweg écht zegt over je processen” – terug te vinden op mijn profiel.