Wie doet wat bij ladingzekering? – Start van de videoreeks
In transport is veiligheid een gedeelde verantwoordelijkheid. Maar wie is precies verantwoordelijk voor wat?
Bekijk hier de introductievideo
Waarom deze reeks?
Er leeft veel onduidelijkheid over de verantwoordelijkheden rond ladingzekering.
Is het aan de chauffeur? De verlader? Of moet de planner alles voorzien?
Deze videoreeks – bestaande uit 6 korte afleveringen – brengt stap voor stap helderheid. Elke week behandel ik één aspect of betrokken partij. Praktisch, duidelijk, zonder juridisch jargon.
De reeks is bedoeld voor iedereen in de transportketen:
chauffeurs, verladers, vervoerders, verpakkers, planners én opdrachtgevers.
Wat kun je verwachten?
In deze eerste video vertel ik waarom deze reeks er komt en wat je eraan hebt.
De volgende afleveringen behandelen onder andere:
-
Een hardnekkige misvatting over verantwoordelijkheid
-
Rollen die in de praktijk onderschat of verkeerd begrepen worden
-
Hoe de taakverdeling soms afwijkt van de theorie
-
En hoe betere afspraken kunnen leiden tot meer veiligheid en samenwerking
Volgende stap?
📅 Volgende week verschijnt aflevering 1 van de reeks.
Wil je automatisch een seintje krijgen?
📩 Laat dan je e-mailadres achter via Contact.
Wat zegt de wet over jouw rol in ladingzekering?
Aflevering 1 – Verantwoordelijkheden van chauffeur en vervoerder
Vorige week verscheen de introductie van deze videoreeks over verantwoordelijkheden bij ladingzekering.
Vandaag start het inhoudelijke luik, met aflevering 1.
In deze eerste video geef ik een overzicht van het juridisch kader:
Wat zegt de wet over de verantwoordelijkheden van de chauffeur en de vervoerder?
De verdeling van taken lijkt vanzelfsprekend, maar wordt in de praktijk vaak verkeerd ingeschat of onvolledig toegepast.
In minder dan twee minuten geef ik je een helder vertrekpunt: wat ligt er wettelijk vast, en waarom is het belangrijk dat iedereen die basis kent?
Wat zegt de wet over de rol van verpakker, verlader en verzender?
Na de verantwoordelijkheid van de chauffeur en de vervoerder, gaan we in deze tweede aflevering verder met een vaak vergeten schakel in het ladingzekeringsproces:
de verpakker, verlader en verzender.
Deze partijen hebben elk hun eigen rol in het voorbereiden, laden en doorgeven van goederen.
Maar wat is hun wettelijke verantwoordelijkheid?
Wanneer stopt hun taak? En waar begint die van de volgende partij?
In deze korte video (minder dan 2 minuten) geef ik een overzicht van het juridisch kader dat hun rol omschrijft.
Helder en to-the-point, zonder interpretaties.
Aflevering 3 – Wie draagt de grootste verantwoordelijkheid bij ladingzekering?
Na de vorige afleveringen over het juridisch kader en de rolverdeling in theorie, is het tijd voor een stap naar de praktijk.
In deze aflevering geef ik mijn visie op een essentiële vraag: Wie draagt in de praktijk de grootste verantwoordelijkheid bij ladingzekering?
Niet elke partij in de keten heeft evenveel zeggenschap of zicht op het geheel.
Toch wordt er vaak met de vinger gewezen als er iets fout loopt.
In minder dan twee minuten leg ik uit waarom bepaalde partijen – ook al hebben ze niet altijd de formele verplichting – wél het verschil kunnen maken als het gaat om veiligheid en controle.
Aflevering 4 – Wie draagt de grootste verantwoordelijkheid?
Niet iedereen heeft evenveel zicht op het hele laadproces, maar sommige partijen hebben wél de meeste impact.
In deze aflevering licht ik toe wie volgens mij in de praktijk de grootste verantwoordelijkheid draagt voor correcte ladingzekering – en waarom die rol cruciaal is voor veiligheid én efficiëntie.
Aflevering 5 – Verpakker en verlader in de praktijk
In veel bedrijven zijn verpakken en verladen taken die verspreid zijn over verschillende afdelingen.
Zolang elk team op z’n eigen eiland blijft werken, ontbreekt het aan samenhang – met risico op fouten, schade of frustratie.
Deze aflevering is een oproep tot samenwerking: wie echt werk wil maken van schadevrij transport, moet afstemming organiseren.
Aflevering 6 – Tijd om in de spiegel te kijken
Te vaak wordt bij schade of fouten naar de chauffeur gewezen.
Maar wie verder kijkt, weet: de verantwoordelijkheid voor ladingzekering ligt verspreid over meerdere schakels.
In deze laatste aflevering nodig ik élke actor in de keten uit om z’n rol op te nemen – bewust, afgestemd en met het oog op veiligheid, kostenbeheersing en winstoptimalisatie.
Over deze reeks
Deze videoreeks bestaat uit 6 korte afleveringen waarin ik per video één specifiek aspect bespreek.
Helder, praktisch en zonder juridisch vakjargon.
De reeks is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij goederenvervoer:
chauffeurs, verladers, vervoerders, planners, verpakkers en opdrachtgevers.
De volgende afleveringen behandelen onder andere:
- Rollen die in de praktijk onderschat of verkeerd worden ingevuld
-
Het verschil tussen papier en praktijk
-
En waarom duidelijke afspraken cruciaal zijn
De reeks ontvangen?
Wil je de volledige reeks ontvangen via mail?
📩 Meld je aan via het contactformulier en vermeld "videoreeks ladingzekering".
Over David Punie – Lashing & Securing Advisor
Ik ben David Punie, onafhankelijk Lashing & Securing Advisor en oprichter van D' Advies BV. Ik help bedrijven om ladingen correct en veilig te zekeren – met oplossingen die afgestemd zijn op hun mensen, processen en uitdagingen. Geen standaardverhaal, maar advies op maat dat werkt in de praktijk.
Door risico’s te beheersen en processen te verbeteren, vergroot ik niet alleen de veiligheid, maar ook de efficiëntie. Het resultaat? Minder schade, meer grip – en winstoptimalisatie als logisch gevolg van doordacht maatwerk.
Zoek je ondersteuning die écht past bij jouw organisatie? Ik denk graag met je mee – persoonlijk of online via Zoom, wat voor jou het makkelijkst is.
🔹 Maak werk van schadepreventie én winstoptimalisatie.
Plan een strategisch kostenbesparend gesprek via mijn agenda of neem rechtstreeks contact op – en ontdek hoe kleine ingrepen grote resultaten opleveren.